Rolf Gjedsted Til Kontakt  
Tip en ven
   
Forside Digter Forfatter Kunstmaler Billedhugger Kontakt Nyheder Links Shop Sitemap
 
Gudinden Athene

Udsmykninger

Udstillinger

Inspiration

Galleri 01

Galleri 02

Galleri 03

Galleri 04

Galleri 05

Galleri 06

Kunstmaler

Maleren & Maleriet

Hvad er egentlig et maleri, og hvorfor er der nogen mennesker, der føler en brændende trang til at fremstille dem, og hvorfor er der endnu flere, der føler en lige så stor trang til at besidde dem?
Fordi maleriet har noget at gøre med de uartige og storladne ord:

"menneskets sjæl"!

Hvorfor?

Det var en abstrakt og "menneskelig" tankegang, og trang, der fik de første mennesker til at male på væggen i hulen eller på klipperne i den fri natur.
De malede det, der optog dem mest: jagten i alle dens aspekter, og ikke mindst dem selv! De føjede deres eget til naturens værk.
Denne trang har jeg selv haft så længe, jeg husker. Der var magi i at sidde og klippe og klistre og tegne og skrive de små eventyrbøger, jeg forfærdigede engang som femårig. Og der er næsten den samme magi for mig som 59årig i at male på et stykke hvidt stof, eller skrive mine bøger. Jeg har faktisk aldrig gjort andet i hele mit liv.

Engang tegnede jeg trolde, naivistiske ting, men jeg malede samtidig helt abstrakt med samme fornøjelse.
Jeg kan huske, at jeg som 18årig stod og lavede abstrakte emaljearbejder med en nuværende kendt guru, der vist dengang hed Jørgen Drejager.
Jeg kan huske, at jeg lå på mit gulv halvt bevidstløs af at pøse terpentin og andre farlige ting på et lærred med sølvpasta og kultegning etc..
Jeg fremstillede solsort på denne måde, nærmest kubistisk. Den kunne min daværende svigerfar, Ole Wivel, vældig godt lide.

Jeg kom snart i forbindelse med Wiig-Hansen, Hjort Nielsen, Niels Reumert, Sven Hauptmann, Skotte Olsen, Kurt Trampedach, og ikke mindst Wilhelm Freddie, som jeg alle havde noget til fælles med, og de med mig, og vi sås i en årrække privat, og levede vort boheméliv på Københavns barer, og lavede mange ting sammen; bogomslag, digte til aviser, radiointerviews om, bl.a. surrealismen, (med Freddie og digteren Uffe Harder).

Jeg følte mig i en årrække mere hjemme med malerne end sammen med digterne, lige som Ole Sarvig havde gjort det med Jorn, AppeL og Carl-Henning Petersen.
Ole Sarvig var min gode ven, og vi tale meget om kunsten, ikke mindst Edvard Munchs kunst, der optog os begge.

Og mine to "fætre", eller hvad man nu skal kalde det, altså rent stilistisk: Jens Birkemose og Per Kirkeby.
Per har lavet seks af mine bogomslag og jeg har spillet franciskanermunk i hans film "Normannerne" efter hans eget ønske - guderne må vide hvorfor?
Jens Birkemose og jeg har, bl.a. delt mange ungmøer i vore mere vilde dage på "Café Sommersko" og "Café Dan Turell".

I 1994 tog jeg et par af mine egne lærreder under armen, og besøgte "Galerie Knud Grothe", der velvilligt udstillede dem flere gange.
Det blev ogsĂĄ til nogle store udsmykninger af FinansrĂĄdets Hus og Skodsborg Kurhotel & Spa m.f.

Hedesange


Processen

Resultatet

Belřnningen

     
Top
Copyright ©2006 Rolf Gjedsted
all rights reserved

Antal unikke besřgende [ 26355 ]
Ophavsret, kopiering m.v.: Artikler, fotografier, grafik og andet stilles kun til rĺdighed for visning/lćsning. Det er ikke tilladt at tage kopi i elektronisk/digital form, if. ophavsretlovens § 12, samt kopier pĺ papir (udprint).